Dažnu atveju, apsilankius garsaus tinklo parduotuvėje ar kavinėje, apsilankote pas franšizės gavėją. Dažniausiai stambios ir garsios įmonės pagal franšizės sutartį leidžia kitai - smulkesnei įmonei naudotis savo vardu, sukaupta patirtimi, prekiniu ženklu bei visomis komercinėmis paslaptimis.
Franšizė - sistema produkcijai realizuoti, kuomet įmonė veikia tarsi būdama pasaulyje žinomos įmonės sudedamoji dalis. Franšizę paprasčiau galima apibūdinti kaip dviejų juridiškai savarankiškų įmonių sudaromą bendradarbiavimą. Franšizės gavėjas už tam tikrą nuolatinį arba vienkartinį mokestį gauna galimybę naudotis kitos įmonės (franšizės davėjo) vardu, gaminti/pardavinėti tos įmonės prekes, naudotis sukaupta patirtimi, vardu, logotipu ir pan.
Franšizės sutartis privalo būti rašytinė, kitaip sutartis laikoma negaliojančia. Franšizės gavėjas privalo laikytis tiksliai apibrėžtų sąlygų, su kuriomis sutikęs gavo teisę naudotis franšizės davėjo vardu, produkcija ir pan. Franšizė gali būti terminuota arba neterminuota. Franšizės davėjas negali atsisakyti pratęsti terminuotą franšizės sutartį tokiomis pačiomis sąlygomis, nebent niekam kitam toje pačioje vietoje artimiausius tris metus neteiktų franšizės.
Nauda franšizės gavėjui bei franšizės davėjui
Franšizę įsigiję asmenys išvengia klaidų bei didelių išlaidų kuriant naują verslo koncepciją. Su franšize iškart gaunamas “verslo vedlys”, nereikia galvoti kažko naujo, pradėta vystyti veikla jau turi savo vardą bei jį mėgstančių žmonių ratą. Franšizės davėjas rūpinasi plataus, tarptautinio masto reklama, franšizės gavėjas dažnai pasirūpina tik vietine reklama, kurios kaštai ženkliai mažesni.
Jungiantis prie franšizės tinklo maksimaliai sumažinamos su verslo nesėkme susijusios rizikos. Praktika rodo, jog bankroto atvejų tarp įmonių, veikiančių pagal franšizė yra kur kas mažiau nei tarp nepriklausomai veikiančių įmonių. Žinoma, tenka susidurti ir su ribotomis galimybėmis saviraiškai, naujų savo idėjų įgyvendinimu versle.
Kiekvienas norintis ir atitinkantis tam tikras sąlygas verslininkas gali atidaryti, pavyzdžiui, KFC restoraną. Tai, žinoma - mokama. Dažniausiai mokama franšizės davėjui tam tikro dydžio pradinė įmoka, o paskui tam tikro dydžio nuolatinis procentas nuo apyvartos. Žinoma, sutarties sąlygos gali numatyti ir kitokius atsiskaitymo būdus bei terminus.
Verslininkams, besirenkantiems tapti franšizės davėjais, tai stabilus pajamų šaltinis bei puikus verslo plėtros pagrindas. Kuo daugiau šalyje ar net pasaulyje yra pagal franšizės davėjo vardą dirbančių vietų, tuo labiau kyla paties prekės ženklo prestižas. Kaip pavyzdį galime paminėti tokių greito maisto užkandinių kaip McDonald’s ar KFC vardus.
Didžioji dalis šių įmonių restoranų veikia pagal franšizę. Jei nebūtų pagal franšizę dirbančių vietų - prekės ženklas ir įmonės vardas nebūtų tokie populiarūs. Kompanijos negalėtų vykdyti tokių didžiuliu reklamos, sporto renginių rėmimo kampanijų, kokias vykdo šiuo metu. Žinoma, atitinkamai didėja ir pelnas su kiekviena franšize ir įmonės vardo plitimu pasaulyje. Svarbiausia, užtikrinti, jog per franšizės gavėjus būtų teikiama kokybiška paslauga/produkcija ir nebūtų gadinamas geras įmonės vardas.
Ribojimai franšizės gavėjui
Franšizė suteikiama tik konkrečiai, ribotai teritorijai (pavyzdžiui tam tikrame mieste), kitame mieste tos pačios veiklos franšizė gali būti suteikta kitam gavėjui. Franšizės gavėjas privalo daryti viską tiksliai pagal franšizės davėjo nurodymus, sąlygas (pavyzdžiui kavinėje maisto meniu privalo būti toks, kokį nurodo franšizės davėjas).
Kam reikalingi tokie ribojimai? Jie būtini, kad franšizės davėjas išlaikytų savo prekinio ženklo siejimą su tam tikra veikla, produkcija, maisto patiekimu, skoniu.
Franšizė negali riboti konkurencijos. Įvairiose šalyse konkurencijos ribojimo klausimai aiškinami skirtingai ir yra numatomi franšizės sutartyse. Lietuvoje kaip viena iš franšizės teikimo sąlygų negali būti įvardijamos privalomos produkto/paslaugos kainos, negali būti ribojami asmenys, kuriem potencialiai būtų teikiamos franšizės gavėjo paslaugos.
Apibendrinimas
Verslo modelis, veikiant pagal franšizę jau itin plačiai paplitęs pasaulyje. Tai teikia naudą ne tik franšizės gavėjui, bet ir jos davėjui. Žinoma, prieš pasiryžtant pradėti verslą ar jį plėsti franšizės pagalba, pirmiausia reikėtų atidžiai išnagrinėti bei perprasti teorinius tokio verslo aspektus, sutarčių sąlygas bei iškylančias rizikas ar tam tikrus suvaržymus.