LR apskaitą reglamentuoja finansinės
apskaitos įstatymas, kuris įsigalioja 2022m. gegužės 1 d. pakeisdamas
Buhalterinės apskaitos įstatymą Nr. IX-574, priimtą dar 1993 m. ir iki šiol
keistą tik fragmentiškai. Įstatymo nuostatos atnaujintos iš esmės. Šiuos
pokyčius galima vadinti apskaitos reforma.
Įstatymo tikslas – reglamentuoti finansinės apskaitos organizavimą ir
tvarkymą siekiant užtikrinti finansinės apskaitos informacijos tinkamumą
ataskaitoms parengti ir subjekto ar informacijos vartotojų ekonominiams
sprendimams priimti. LR finansinės apskaitos įstatymas nustato ūkinių operacijų
registravimo ir pagrindimo reikalavimus, finansinės apskaitos organizavimą ir
tvarkymą.
Įstatymas taikomas šiems subjektams:
1. Ribotos civilinės atsakomybės juridiniams asmenims, išskyrus šeimynas;
2. Neribotos civilinės atsakomybės juridiniams asmenims;
3. Išteklių ir mokesčių fondams;
4. Lietuvos Respublikos investicijų įstatyme nurodytiems fondų fondams arba
finansinėms priemonėms, kai fondų fondas nesteigiamas (toliau – fondų fondas);
5. Pensijų fondams;
6. Investiciniams fondams;
7. Gyventojams, kurie vykdo ekonominę veiklą, įskaitant individualią veiklą
(toliau – ekonominė veikla);
8. Užsienio juridinių asmenų ar kitokių užsienio valstybės organizacijų,
pagal Lietuvos Respublikos ar užsienio valstybės įstatymus pripažįstamų teisės
subjektu, filialams ir atstovybėms Lietuvos Respublikoje.
9. Lietuvos banko finansinės apskaitos organizavimą ir tvarkymą
reglamentuoja šis įstatymas, jeigu kiti Lietuvos Respublikos įstatymai,
reglamentuojantys Lietuvos banko veiklą, nenustato kitaip.
Naujos redakcijos įstatyme nebėra
sąvokų „buhalteris“, „vyriausiasis buhalteris“. Vietoje „buhalterio“ sąvokos
nuo šiol naudojama „apskaitą tvarkantis asmuo“ - leidžiama suprasti, kad apskaitą tvarkantiems asmenims subjekte gali
būti pavedamos labai skirtingos ir įvairios funkcijos, atitinkamai skirtis ir
pareigybės pavadinimas.
LR finansinės apskaitos įstatyme atsiranda naujos sąvokos: didžioji knyga,
didžiosios knygos sąskaita, finansinė apskaita, veiklos valdymo informacinė
sistema ir kt., o dalis jų pašalinamos, pvz. nebelieka sąskaitų plano,
apskaitos politikos, buhalterio (naujajame įstatyme įvardijamas kaip apskaitą
tvarkantis asmuo).
Taip pat naujame finansinės apskaitos įstatyme nebenumatomas ir
buhalterinės apskaitos įstatymo reikalavimas apskaitos paslaugas teikiančiai
įmonei arba apskaitos paslaugas savarankiškai teikiančiam asmeniui apdrausti
savo civilinę atsakomybę bendrosios civilinės atsakomybės draudimu, kurio
metinė bendrosios civilinės atsakomybės draudimo suma turėjo būti ne mažesnė
kaip 2 900 eurų.
Naujuoju įstatymu siekiama gerinti verslo sąlygas, skaitmeninti apskaitą,
gerinti finansinių ataskaitų kokybę, aiškiau įvardyti subjekto vadovo
atsakomybę bei praplėsti jo taikymą įtraukiant gyventojus, kurie vykdo
ekonominę veiklą, įskaitant individualią veiklą.
Taip pagal PVM įstatymą gyventojams, vykdantiems ekonominę veiklą,
susijusią su nekilnojamuoju turtu ar finansinių priemonių sandoriais,
privalantiems įsiregistruoti PVM mokėtojais, bus privaloma sandorius įforminti
apskaitos dokumentais.
Siekiant užtikrinti duomenų atsekamumą
nustatyti privalomi apskaitos registrai, įrašo apskaitos registre apimtis,
elektroninių apskaitos dokumentų naudojimas.
Lietuvos Vyriausybės nustatyta tvarka subjektai, dalyvaujantys
viešuosiuose pirkimuose, palaipsniui turės pereiti prie elektroninių apskaitos
dokumentų teikimo, o viešojo sektoriaus subjektai ir kiti subjektai, kurie yra
perkančiosios organizacijos, tokius dokumentus priimtų ir apdorotų naudodamiesi
informacinės sistemos „E. sąskaita“ priemonėmis.
Skatinant sudaryti elektroninius apskaitos dokumentus, pateikiama nuoroda į
tekstinę informaciją, nepaisant jos parengimo ar pateikimo būdo, formos ir
laikmenos.
Nurodoma, kad elektroniniai apskaitos dokumentai jų gavėjams teikiami
elektroninį apskaitos dokumentą parengusio subjekto pasirinktomis priemonėmis,
kai yra išankstinis apskaitos dokumento gavėjo sutikimas. Siūlomos priemonės
prisidėtų prie šešėlio ir korupcijos mažinimo.
Siekiant gerinti finansinių ataskaitų kokybę numatyta, kad Vyriausybė arba
jos įgaliota institucija nustatytų Juridinių asmenų registre viešai skelbiamų
finansinių ataskaitų kokybės stebėsenos tvarką ir stebėti kokybę būtų pradėta
nuo įstatymo įsigaliojimo.
Siūloma aiškiau įvardyti subjekto vadovo atsakomybę, susijusią su apskaitos
organizavimu bei finansinių ataskaitų rengimu.
Naujoje įstatymo redakcijoje naikinamas ribojimas juridinio asmens vadovui
tvarkyti apskaitą. Atnaujintame įstatyme pakankamai aiškiai apibrėžtos
apskaitos organizavimo bei tvarkymo užduotys.
Tuo tarpu, galiojusiame teisės akte nebuvo detaliai nurodyta, kurios
funkcijos priskirtos prie apskaitos organizavimo, o kurios − prie apskaitos
tvarkymo. Atnaujintame įstatyme pateikiamos juridinio asmens vadovo, kuris
organizuoja subjekto apskaitą, funkcijos bei pareigos, tarp jų paminėta ir tai,
jog vadovas turi užtikrinti galimybę apskaitos duomenis į valstybės informacinę
sistemą – išmaniąją mokesčių administravimo informacinę sistemą (i.MAS) –
teikti standartinėje apskaitos duomenų rinkmenoje.
Apskaitą tvarkantys asmenys pagal naują įstatymą savo ruožtu turi nusistatyti
apskaitos paslaugų teikimo organizavimo ir kontrolės tvarką ir jos laikytis.
Tačiau tai gali sukelti papildomą administracinę naštą mažoms apskaitos
įmonėms, nes, nepaisant įmonės dydžio, ji turės sudaryti sau rašytinę tvarką.
Panaikinamas reikalavimas atlikti privalomą inventorizaciją. Nustatyta, kad subjekto vadovas turi užtikrinti inventorizacijos atlikimą nedelsiant, kai inicijuojamas nemokumo procesas, kai priimamas sprendimas dėl subjekto likvidavimo, reorganizavimo arba pertvarkymo. Kitus inventorizavimo atvejus subjektas pasirenka savo nuožiūra.
LR finansinės apskaitos įstatyme įvardinti du registrai, kuriuos subjektas
privalės sudaryti:
didžioji knyga – suvestinis finansinės apskaitos
registras;
grynųjų pinigų apskaitos registras – jeigu subjektas atlieka grynųjų
pinigų operacijas.
Naujoje įstatymo redakcijoje nebėra privaloma apskaitos politika, bet
atsiranda vidaus kontrolės sąvoka. Įmonės vadovas parengtoje vidinėje tvarkoje
turės nustatyti taisykles dėl registrų bei dokumentų sudarymo bei pasirašymo
terminų, dėl prieigų prie apskaitos sistemų bei registrų apsaugos priemonių
taikymo (pavyzdžiui, slaptažodžiai, jų keitimas, prijungimai prie duomenų bazių
ir pan.), taip pat inventorizacijos tvarkos bei dokumentų bei duomenų saugojimo
tvarkos.
Nebelieka reikalavimo privačiajame sektoriuje laikytis privalomos
inventorizacijos: turto ir įsipareigojimų sąskaitų likučiai būtų pagrindžiami
inventorizacijos duomenimis vadovo nustatytu periodiškumu ir atvejais, išskyrus
tuos atvejus, kai inicijuojamas nemokumo procesas arba priimamas sprendimas dėl
subjekto likvidavimo, reorganizavimo arba pertvarkymo.
Taigi pareiga atlikti inventorizaciją lieka, tačiau atsirado galimybė ją
atlikti pagal įmonės vadovo patvirtintą tvarką. Apskritai, naujosios redakcijos
įstatymas, be abejonės, turės įtakos tiek fizinių, tiek ir juridinių asmenų
finansinei apskaitai bei metinių finansinių ataskaitų sudarymui, nes greta
buhalterinės apskaitos įstatymo yra priimti ir lydimieji įstatymų pakeitimai.
Detalizuojama vidaus kontrolės
apimtis, t. y. „visuma subjekto nusistatytų kontrolės priemonių, kuriomis
užtikrinamas bent šių apskaitai keliamų reikalavimų laikymasis:
1. Laiku ir teisingai parengti apskaitos dokumentus;
2. Laiku ir teisingai užregistruoti ūkines operacijas;
3. Apsaugoti prieigas prie apskaitos informacinių sistemų ir apskaitos
registrų;
4. Faktiniais turto ir įsipareigojimų likučiais pagrįsti apskaitos registrų
duomenis;
5. Saugoti apskaitos dokumentus ir apskaitos registrus, o juos praradus
arba sugadinus – atkurti.“ (2 str. 21 p.).
Dalis minėtos vidaus kontrolės elementų buvo apibrėžti LR buhalterinės
apskaitos įstatyme, tačiau naujajame įstatyme jie nedetalizuojami ir paliekami
nustatyti kiekvienam subjektui savo nuožiūra. Numatyta, kad Vyriausybės
įgaliota įstaiga parengs rekomendacijas subjektams dėl vidaus kontrolės
organizavimo.
Svarbu ir tai, kad greta buhalterinės apskaitos įstatymo yra priimti ir
lydimieji įstatymų pakeitimai - kartu buvo priimtas ir daugiau nei dešimties
susijusių įstatymų pakeitimo paketas, susidedantis ne tik iš įstatymų, Lietuvos
Respublikos Vyriausybės nutarimų, administracinių nusižengimų kodekso,
baudžiamojo kodekso ir kitų įgyvendinamųjų teisės aktų, kurie neabejotinai
palies kasdienines ūkines operacijas nuo pirminių dokumentų išrašymo iki
apskaitos registrų.
Griežčiau reglamentuojamas ūkinių operacijų registravimo terminas,
nustatant, kad operacijos turi būti užregistruojamos ūkinės operacijos dieną
arba iškart po to, kai yra galimybė tai padaryti, bet ne vėliau kaip iki
ataskaitų parengimo dienos, o grynaisiais pinigais atliekamos ūkinės operacijos
– ne vėliau kaip paskutinę einamojo mėnesio dieną.
Įvardintas apskaitos dokumentų pateikimo klientui terminas, t. y. ne vėliau
kaip iki kito mėnesio 10 dienos po įvykusios ar pasibaigusios ūkinės operacijos
dienos. Tokia nuostata buvo tik teikiant ilgalaikes paslaugas.
Apibendrinant galima teigti, jog įsigaliojus LR finansinės apskaitos
įstatymui Didžiausių pokyčių sulauks su skaitmeninimu susiję apskaitos tvarkymo
ir organizavimo procesai, subjektams bus suteikta daugiau laisvės organizuoti
apskaitą ir pasirinkti reikalingas vidaus kontrolės priemones.
Panaikinamas reikalavimas laikytis privalomos inventorizacijos, kasos darbo
organizavimo ir kitų tvarkų bei leidžiant pačiam nustatyti reikalingas vidaus
kontrolės priemones teigiamai paveiks verslą ir jam suteiks daugiau lankstumo.
Nebus reikalaujama pasirašyti apskaitos dokumentų (su tam tikromis
išimtimis) ir apskaitos registrų, jei užtikrinamas informacijos apie įrašo
taisymą atsekamumas.
Nustatyta, kad subjektas neprivalo saugoti elektroninių apskaitos
dokumentų, kai jie pateikti į informacinę sistemą „E. sąskaita“ arba, laikantis
tam tikrų reikalavimų, - į veiklos valdymo informacines sistemas.
Naikinamas ribojimas apskaitą tvarkyti subjekto vadovui taip pat prie
verslo sąlygų gerinimo ir lankstumo didinimo. Tačiau reikia turėti omenyje, kad
tai jokiu būdu neatleidžia nuo būtinybės apskaitą tvarkyti pagal teisės aktus.