img 2023-02-23

Verslo planas

img

Verslo planas - vienas svarbiausių dokumentų pradedant vystyti nuosavą verslą. Šiame dokumente aiškiai bei argumentuotai išdėstyti įmonės tikslai bei jų įgyvendinimo planai. Kuriant verslo planą itin patogu sistemingai apmąstyti savo verslo idėjas bei įvertinti ateities perspektyvą. Verslo plano kūrimo procesas padeda išgryninti savo verslo idėją, įvertinti konkurentus bei tikslinę savo auditoriją, suprasti savo stipriąsias puses.

Kaip parengti verslo planą? Kas jį turi sudaryti? Kodėl taip svarbu turėti verslo planą? Į visus klausimus ir dar daugiau atsakysime šiame straipsnyje. 


Svarbiausi verslo plano kūrimo etapai

Verslo planas dažniausiai pradedamas verslo plano santrauka. Verslo plano santraukoje trumpai apibendrinamos bei apžvelgiamos verslo idėjos, trumpai paaiškinami veiklos planai. Ši santrauka vėliau verslo plano kūrimo etapuose bus detalizuojama bei plečiama. 


Verslo idėjos išgryninimas

Pirmas etapas verslo plano kūrime - idėjos išgryninimas. Būtina pradėti nuo aiškios verslo vizijos bei misijos, tai verslo pagrindas. Taip pat šiame etape svarbu išsiaiškinti savo verslo silpnybes bei stiprybes ir, žinoma, nepamiršti apie galimas grėsmes bei galimybes. Išanalizavus visus šiuos punktus bus daug paprasčiau įvertinti bendrą verslo idėjos padėtį bei perspektyvą rinkoje. Žinoma, reikia nepamiršti ir savo motyvacijos, kuri skatina siekti užsibrėžtų tikslų. Todėl itin svarbu įsigilinti kokių motyvų vedami siekiate pradėti verslą bei kokie Jūsų gebėjimai galėtų būti stipriosios Jūsų pusės verslo kūrimo eigoje.


Tikslinė auditorija

Antrasis etapas turėtų būti savo tikslinės auditorijos pažinimas. Norint sukurti sėkmingai gyvuojantį bei atitinkantį kliento norus ir lūkesčius produktą ar paslaugą, būtina pažinti savo klientą, suprasti kaip siūloma prekė ar paslauga galėtų klientui padėti kasdieniame gyvenime. Čia svarbiausia atkreipti dėmesį į būsimo kliento lytį, amžių, šeimyninę padėtį, gyvenamąją vietą, pomėgius bei gaunamas pajamas.


Rinkodara

Trečiasis etapas - rinkodara. Svarbu apgalvoti rinkodaros bei pardavimų strategiją. Kas galėtų pagelbėti kuriant rinkodaros planą? Svarbu išanalizuoti klientų pirkimo motyvus, panašios produkcijos ar paslaugų įsigijimo vietas, per kur dažniausiai klientai sužino apie panašia veikla užsiimančių verslų  parduodamas paslaugas ar produktus? Atsakę į šiuos klausimus galėsite aiškiai pamatyti kurie kanalai aktualūs verslo pardavimams bei rinkodaros plano kūrimui.


Rinkos analizė

Ketvirtasis etapas - rinkos analizė. Čia svarbu perprasti rinkos tendencijas bei pažinti savo konkurentus. Nesvarbu konkurentų skaičius - būtina suprasti jų konkurencinį pranašumą bei stiprybes ir silpnybes. Išanalizavus rinką bei konkurencinę aplinką reikėtų pagalvoti ką Jūs galėtumėte daryti kitaip, jog išvengtumėte pas konkurentus pamatytų daromų klaidų. Kaip galėtumėte konkurentų trūkumus bei klaidas paversti savo stiprybėmis ir sukurti konkurencinį pranašumą? Analizuojant konkurentus reikėtų pažvelgti kaip atrodo konkurentų siūlomos prekės bei paslaugos, kokia kaina jos siūlomos, kokia jų tikslinė  auditorija, konkurentų daromos klaidos bei Jums patikę konkurentų sprendimai. Atsakius į šiuos klausimus reikėtų pagalvoti ką Jūs galite padaryti geriau nei konkurentai, kaip konkurentų silpnybės gali būti panaudotos Jūsų sėkmingam verslui?


Produktai ir paslaugos

Penktasis etapas - produktų ar paslaugų išgryninimas. Šiame etape reikėtų pagalvoti apie savo prekių asortimentą, kaip jis turėtų būti pateiktas, jog tikslinė auditorija būtų suinteresuota jį įsigyti būtent iš Jūsų. Žinoma, itin svarbu nepamiršti planuoti ateities galimybių. Veiklos pradžioje galima pradėti siūlyti savo produkciją mažesnėmis apimtimis, siauresniu prekių bei paslaugų asortimentu, o geriau pažinus savo vartotojus - jį plėsti ar net ieškoti tam tikro nišinio produkto, kuris garantuotų ištikimų nuolatinių klientų ratą.


Socialiniai tinklai

Šeštasis etapas, palyginti naujas verslo plano kūrimo etapas, tačiau itin aktualus šiandien - socialinių tinklų įdarbinimas. Žinant savo tikslinius klientus būtina pagalvoti kokiais socialiniais tinklais juos būtų lengviausia pasiekti. Svarbu išanalizuoti kokiose platformose Jūsų tiksliniai klientai praleidžia daugiausiai laiko. Šiame etape taip pat itin svarbu apgalvoti kaip išsiskirti iš konkurentų bei sukurti nepamirštamą, lengvai įsimenantį, vientisą savo verslo įvaizdį. 


Verslo tikslai

Septintasis etapas - realūs verslo tikslai. Jokia veikla neprasideda be tikslų išsikėlimo. Tikslai padeda stebėti verslo augimą, motyvuoja judėti į priekį jų siekiant. Išsikėlus pagrindinį tikslą galima nustatyti mažesnius tikslus, kurie padės pasiekti ir įgyvendinti pagrindinį tikslą. Visų pirma, reikėtų išsikelti trumpesnio laikotarpio, pavyzdžiui 1 metų, finansinius, pardavimų, sekėjų skaičiaus socialiniuose tinkluose tikslus. Turint aiškų pirmųjų veiklos metų planą galima analizuoti ateities viziją, kokioje pozicijoje Jūs matote savo verslą po 5 ar 10 metų.


Komanda

Aštuntasis etapas - komanda. Sėkmingam verslui taip pat kaip puiki verslo idėja reikalinga ir stipri komanda. Reikia apgalvoti kokios srities specialistų, kokie specialistų gebėjimai prisidėtų prie sėkmingo veiklos vystymo, kokio dydžio darbo užmokestį galėsite pasiūlyti savo darbuotojams. Svarbu apmąstyti ir apskaičiuoti ir darbo vietų kūrimo bei išlaikymo sąnaudas.


Verslo procesai

Devintasis etapas - verslo procesų, reikalingų pasiekti išsikeltus tikslus bei įgyvendinti įmonės viziją ir misiją, nustatymas. Čia svarbu pažymėti kokia turi būti įdiegta sistema, kaip klientas pirks prekes ar paslaugas, kas atsakys už prekių siuntimą, kokiu keliu jos bus siunčiamos, kaip ir kokiose platformose bus bendraujama su klientais, galbūt reikalingas internetinis puslapis. Pradėti sistemingai įvedinėti verslo procesus savo veikloje bus daug paprasčiau turint aiškų planą.


Finansinės prognozės

Dešimtasis, tačiau svarbiausias verslo plano kūrimo etapas - finansinis planas ir prognozės. Jos apima prognozes, susijusias su pelno (nuostolių) ataskaitomis, pinigų srautais. Plane reikėtų apskaičiuoti prielaidas, susijusias su įmonės pajamomis, išlaidomis, lūžio tašku, investicijomis bei finansavimu. 

Finansinė verslo plano dalis reikalauja daugiausiai laiko, darbo, skaičiavimo. Verslo planas negali būti laikomas užbaigtu be finansinės prognozės. Verslo plane turėtų atsispindėti 3 tipų prognozės: pesimistinė, realistinė bei optimistinė. Standartiškai turėtų būti pateikiama pirmųjų veiklos metų kiekvieno mėnesio finansinė prognozė, o tik po to metinės prognozės likusiems 3- 5 metams. 


Verslo plano svarba

Neišvengiamas verslo pradžios etapas - verslo plano kūrimas. Jis gelbėja stebint verslo plėtros tendencijas, o taip pat verslo planas itin svarbus siekiant pritraukti investicijas. 

Pasirašius verslo planą bus akivaizdu ar Jūsų verslo idėjos turi galimybę aplenkti kolegas bei tapti rinkoje konkurencingais žaidėjais. Dažnai, įvertinus rizikas bei pamačius mažas verslo idėjos galimybes, atsisakoma kurti verslą. Tai irgi nėra blogai - verslo plano kūrimas parodė Jūsų idėjos trūkumus bei sutaupė daug laiko, energijos bei pinigų, kuriuos galėtumėte skirti naujos, galbūt sėkmingesnės idėjos įgyvendinimui. 

Na, o jei išanalizavus rinką pamatysite savo verslo idėjos aktualumą bei sėkmės galimybę, verslo planas Jums pagelbės priimant svarbius bei sudėtingus sprendimus, padedant nustatyti realius ir pagrįstus tikslus. Išanalizavus ir užrašius bendrą veiklos strategiją bus daug paprasčiau suprasti veiklos procesų seką bei ko siekiama jų vystymo eigoje. 

Viena svarbiausių verslo plano funkcijų, be abejo galėtume įvardinti finansavimo galimybes. Norint pradėti veiklą būtinas didesnis ar mažesnis pradinis kapitalas. Be gerai paruošto verslo plano Jūsų galimybės gauti finansavimą iš bankų ar kitų investuotojų bus ženkliai mažesnės. Kodėl? Nes niekam nesinori investuoti į idėją, kuri nepagrįsta konkrečiu veiksmų planu. Esminių verslo žingsnių planavimas, rizikų įvertinimas bei veiklos strategija kelia pasitikėjimą ne tik Jums verslo kelyje, bet ir potencialiems investuotojams, o jie itin svarbūs mąstant apie verslo plėtros galimybes. 


Pabaigai

Na ir pabaigai, svarbiausia nepamiršti, jog tik Jūs geriausiai žinote kaip Jūsų verslo idėja turėtų vystytis realiame verslo pasaulyje. Tikslingai dirbant bei siekiant įgyvendinti savo viziją galima pasiekti ypatingų rezultatų.