Turbūt nesuklystume, jei uždarosios akcinės bendrovės (UAB) buhalterinę apskaitą pavadintume stabiliausia šalyje. Įstatymai, reglamentuojantys šios įmonės teisinės formos tvarką yra keičiami ar pildomi rečiausiai. Svarbu būti tinkamai susipažinus su UAB buhalterinėje apskaitoje taikomais tam tikrais principais, o jų yra nemažai.
UAB apskaitos tvarkymui keliama mažiau reikalavimų nei, tarkim, Akcinei bendrovei (AB). UAB apskaitą bei jos sudėtingumą galėtume apibūdinti kaip tarpinę stotelę tarp AB ir Individualios įmonės (IĮ). Pagal LR buhalterinės apskaitos įstatymą UAB apskaita privalo būti tvarkoma kvalifikuoto buhalterio arba buhalterines paslaugas teikiančios įmonės. Žinoma, kaip ir bet kurioje kitos juridinės formos veikloje, UAB itin svarbu, jog visos finansinės operacijos bei su jomis susiję dokumentai būtų tvarkomi teisingai, tvarkingai ir laiku.
• Buhalterinės apskaitos įstatymu;
• Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymu;
• Tam tikrais verslo apskaitos standartais.
Informacija apie UAB ūkines operacijas privalo būti sistemingai bei nuosekliai vedama, registruojama atitinkamuose dokumentuose. Veiklos rezultatai pateikiami ataskaitose kiekvieną mėnesį, kas ketvirtį arba kartą per metus.
• Darbo užmokesčio apskaita, į ją ieina darbo užmokesčio skaičiavimas, priedai, atostoginiai ir pan.
• Ilgalaikio turto apskaita.
• Avanso apyskaita ir komandiruotės, dienpinigių ir kilnojamo darbo priedų pagal darbo sutartis skaičiavimas.
• Skolų apskaita.
• Darbo laiko apskaita. Naudojami darbo laiko apskaitos žiniaraščiai, kuriuose registruojamas kiekvieno darbuotojo dirbtų valandų skaičius, neatvykimas į darbą ir pan.
• UAB kasos operacijų apskaita. Kasos operacijos apskaitomos pagal kasos pajamų ir išlaidų orderius, būtina kaupti reikiamus registrus. Banko operacijos registruojamos pagal įmonės atsiskaitomosios sąskaitos išrašus.
• Privalomų mokesčių VMI ir Sodrai apskaita bei deklaravimas. Ataskaitų teikimas Statistikos departamentui.
• Metinės finansinės ataskaitos (balanso, pelno/nuostolių, kapitalo pokyčių ir pan.), kurios rengiamos ir teikiamos Registrų centrui.
Įmonei itin svarbu į buhalterinę programą turėti suvestus tokius duomenis kaip: bankinės ir kitos pinigų operacijos pagal kasos pajamų ir išlaidų orderius, pirkimų ir pardavimų sąskaitos (suminė apskaita). Turint šiuos duomenis suvestus į buhalterinę programą atsiranda galimybė efektyviau apskaičiuoti mokesčius, atlikti įmonės išlaidų analizę.
Aptarkime pagrindinius UAB mokamus mokesčius ir jų dydžius.
Pridėtinės vertės mokestis (PVM). UAB gali savanoriškai registruotis PVM mokėtoja. PVM mokėtoju registruotis privaloma viršijus per metus 45 000 eurų pajamų sumai. PVM privalo būti sumokėtas iki ateinančio mėnesio 25 dienos. Gali būti taikomas 21 proc. arba lengvatiniai 9 proc. ir 5 proc. tarifai.
Darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartį, apmokestinimas:
• GPM (Gyventojų pajamų mokestis) - 20 proc.
• VSD - 30,98 proc., o jei papildomai kaupiama pensijai - 32,98 proc.
• PSD - 9 proc. (iš jų 3 proc. darbdavio ir 6 proc.- darbuotojo).
Pelno mokestis. Įmonės apyvartai per metus neviršijant 300 000 eurų, o vidutiniam darbuotojų skaičiui neperžengiant 10 darbuotojų - gali būti taikomas lengvatinis 5 proc. pelno mokesčio tarifas. Kitu atveju pelnas apmokestinamas standartiniu 15 proc. tarifu.
UAB akcininkai privalomai moka 15 proc. dydžio GPM mokestį nuo paskirstytojo pelno (išmokėtų dividendų).
Kokius veiksmus būtina atlikti steigiant įmonę, prieš pasirašant steigimo dokumentus?
• Pirmas veiksmas: sugalvoti įmonės pavadinimą.
• Antras veiksmas: pateikti būsimos įmonės duomenis (informacija apie būsimą vadovą, akcininkus ir pan.);
• Trečias veiksmas: sumokėti įstatinį kapitalą (mažiausia įstatinio kapitalo suma- 1000 eurų);
• Ketvirtas veiksmas: turėti adresą įmonės registravimui.
UAB steigimas internetu. Trunka 1-3 darbo dienas. Tai greičiausias, pigiausias ir tikrai patogiausias būdas įsteigti įmonę. Visi dokumentai pasirašomi nuotoliniu būdu kvalifikuotu mobiliuoju parašu. O jei UAB steigėjai pasisamdo įmonę, kuri teikia pagalbą įmonės registravimo klausimais, visi dokumentai bus paruošti tos įmonės. Steigėjams belieka suformuoti įstatinį kapitalą, turėti įmonės registracijos adresą ir sugalvoti būsimos įmonės pavadinimą, kurį užregistruosime. Pasirašyti įmonės steigimo dokumentus kvalifikuotu elektroniniu parašu galima nuotoliniu būdu, iš steigėjui patogios vietos.
UAB steigimas pas notarą. Tai trunka apie savaitę ir dažnai yra mažiau patrauklus nei įmonės steigimas internetu. Įmonė per notarą dažniausiai renkasi steigti užsienio piliečiai, neturintys elektroninio parašo Lietuvoje. Taip pat steigimas per notarą rekomenduojamas tais atvejais, kai reikalingi nestandartiniai įmonės steigimo dokumentai. Šis būdas yra daug brangesnis nei UAB steigimas internetu, nes prisideda notaro išlaidos dokumentų tvirtinimui.
Pabaigai galime panagrinėti UAB privalumus bei trūkumus.
Vienas pagrindinių privalumų - akcininkai rizikuoja tik įneštu turtu, taip apsaugodami savo asmeninį turtą. Taip pat akcininkai gali bet kada pasitraukti iš verslo parduodant ar perleidžiant savo akcijas/verslą kitiems asmenims. Siekiant pritraukti papildomų lėšų UAB gali išleisti daugiau naujų akcijų, kurias įsigyjant akcininkai sumoka tam tikrą sumą pinigų. Kaip dar vienas privalumas įvardijamos mokestinės lengvatos smulkesnėms įmonėms, turinčioms iki 10 darbuotojų ir, kurių pajamos neviršija 300 000 eurų, taikomas lengvatinis 9 proc. arba 5 proc. pelno mokesčio tarifas.
UAB trūkumas, su kuriuo tenka susidurti steigiant įmonę - privalomas įstatinis kapitalas, kuris negali būti mažesnis nei 1000 eurų. Taip pat įmonei dirbant pelningai, akcininkai uždirbtą pelną gali sau išmokėti tik dividendų pavidalu, kurie apmokestinami GPM 15 proc. tarifu arba gaunant atlyginimą, tokiu atveju mokant dar didesnius mokesčius.