img 2022-11-29

Mažosios bendrijos apskaita

img

Mažosios bendrijos sąvoka vis dažniau linksniuojama verslo pasaulyje. Tai viena naujausių teisinių veiklos formų- ji Lietuvoje atsirado 2012 m., bet jau tapo dažnu pasirinkimu steigiant įmonę. Kodėl? Renkantis šią veiklos formą įmonę steigti gali daugiau nei vienas asmuo, itin patrauklus ir daug paprastesnis  buhalterinės apskaitos vedimas nei pvz. - Uždarųjų akcinių bendrovių (UAB). Nėra nustatyto įstatinio kapitalo dydžio ir todėl ši veiklos forma tampa daug patrauklė smulkesniesiems ir pradedantiesiems verslininkams.


Kaip apibrėžiama Mažosios bendrijos sąvoka? Mažoji bendrija (MB) - ribotos civilinės atsakomybės privatus juridinis asmuo. Jos nariai - fiziniai asmenys, neatsakantys savo asmeniniu turtu už neįvykdytus verslo įsipareigojimus. Mažosios bendrijos gali vykdyti bet kokią nedraudžiamą ir specialiais įstatymais neribojamą veiklą. Mažųjų bendrijų įstatymas nustato jų steigimo, valdymo, veiklos, pertvarkymo gaires bei įmonės dalyvių teises ir pareigas.

Kas tvarko apskaitą mažojoje bendrijoje?

Mažosios bendrijos buhalterinės apskaitos tvarkymas pakankamai paprastas ir nesukeliantis didesnių keblumų. MB buhalterija itin panaši į UAB buhalterinę apskaitą, tik samdomas pagal darbo sutartį ar laisvai samdomas kvalifikuotas buhalteris/buhalterinės apskaitos įmonė nėra privalomi mažosios bendrijos apskaitai tvarkyti tol, kol MB nėra PVM mokėtoja.

Dažnu atveju apskaita mažojoje bendrijoje gali būti tvarkoma vieno iš MB narių. Žinoma, šiuo metu vis labiau populiarėja laisvai samdomo buhalterio ir apskaitą tvarkančios įmonės pasirinkimas. Kodėl? Dažnu atveju tai patogiau nei tvarkyti buhalteriją savarankiškai. O samdant apskaitos įmonę - gaunama palyginti pigesnė paslauga nei samdant buhalterį pagal darbo sutartį ir išlaikant jo darbo vietą bei suteikiant darbo sąlygas.

Mažoms ir vidutinėms įmonėms šis pasirinkimas finansiškai itin palankus. Nors apskaita mažojoje bendrijoje ir nesudėtinga - būtina teisingai apskaityti visus mažosios bendrijos apskaitos dokumentus, laiku teikti privalomas deklaracijas ir sumokėti visas mokestines prievoles. 

MB pajamoms viršijus 45 000 eurų per metus atsiranda prievolė registruotis PVM mokėtoju. MB buhalterinės apskaitos tvarkymas tampa sudėtingesnis dėl atsiradusios prievolės teikti mėnesines PVM deklaracijas. Teisingai tvarkoma MB buhalterija tokia pat svarbi kaip UAB tvarkinga buhalterijos apskaita, todėl tikrai verta pagalvoti apie profesionalų buhalterį ar buhalterinės apskaitos paslaugas teikiančią įmonę. 



Mažųjų bendrijų mokami mokesčiai

Pirmaisiais savo veiklos metais MB gali nemokėti VSD įmokų. Pelno mokestis mokamas tik metų pabaigoje, tad puiki pradžia lengvesniam veiklos startui be didesnių mokesčių prievolės pirmaisiais veiklos mėnesiais, kadangi lieka mokėti tik PSD įmokas.

Standartinis pelno mokesčio tarifas taikomas MB - 15 proc, tačiau itin dažnai mokamas lengvatinis 5 proc. tarifas. 

Išimti lėšas asmeniniams poreikiams gali visi mažosios bendrijos nariai. Tokiu atveju išrašomas bei pasirašomas lėšų paėmimo/perdavimo aktas. Išimtos lėšos apmokestinamos GPM, VSD bei PSD. Gali būti taikomas NPD, kadangi šios lėšos priskiriamos su darbo santykiais susijusioms pajamoms.


Mažosios bendrijos apskaitos dokumentai

Mažosios bendrijos buhalteriją apima šie MB apskaitos dokumentai:

1. Kasos, bankų, pirkimų/pardavimų pirminiai apskaitos dokumentai;

2. Ilgalaikio ir trumpalaikio turto apskaita;

3. Kuro bei atsargų apskaita;

4. Darbo užmokesčio, atostoginių ir kt. su darbo užmokesčio skaičiavimais susijusi apskaita;

5. Avansinė apskaita;

6. Personalo apskaita;

7. Žurnalų apskaita;

8. Atsargų nurašymo apskaita.

Taip pat MB apskaitoje svarbu laiku pateiktos deklaracijos Sodrai bei VMI, įvairios atsakaitos, finansinės atskaitomybės rengimas.

 

Kaip steigiama Mažoji bendrija?

Kaip jau minėta aukščiau, MB veiklą ir steigimą reglamentuoja mažųjų bendrijų įstatymas. 

Mažosios bendrijos steigimas galimas elektroniniu būdu. Tam reikalingas kvalifikuotas elektroninis parašas, kurį privalo turėti visi MB steigėjai. Dokumentai pasirašomi ir pateikiami iš steigėjams patogios vietos. Svarbiausia būti sugalvojus įmonės pavadinimą ir turėti kvalifikuotą elektroninį parašą. 

Kitas mažosios bendrijos steigimo būdas - einant pas notarą. Visi steigimo dokumentai yra tvirtinami notaro. Notaras pildo prašymą registrų centrui kartu su įrašu, patvirtinančiu nurodytų duomenų teisingumą, dokumentų atitikimą įstatymų nustatytiems reikalavimams. Įmonė registruojama Juridinių asmenų registre per 3 d.d. nuo prašymo pateikimo dienos. 

Mažosios bendrijos valdymo organai bei struktūra nurodomi jos nuostatuose. Svarbu tai, jog mažojoje bendrijoje negali būti daugiau nei 10 narių. Kol neviršijamas šis skaičius į mažąją bendriją nariai gali būti įtraukiami ir jau vystant įmonės veiklą. Taip pat jos nariai visuomet turi galimybę savanoriškai pasitraukti iš įmonės veiklos perleidžiant, parduodant nario teises kitam asmeniui ar tiesiog atsiimant savo įnašą, jei toks buvo. 


Apibendrinimas

Apibendrinant mažosios bendrijos steigimo bei apskaitos niuansus galime teigti, jog tai itin lanksti juridinė veiklos forma, kuri dažnai pasirenkama dėl paprastų steigimo, veiklos bei buhalterinės apskaitos tvarkymo sąlygų. 

Analizuojant mažosios bendrijos veiklą bei apskaitos paprastumą apibendrintai galime išskirti nemažai privalumų. 

Pagrindiniai privalumai būtų tokie: 

1. Tai ribotos civilinės atsakomybės įmonė, tad asmeninis narių turtas- apsaugotas. 

2. Privalomo minimalaus įstatinio kapitalo nebuvimas. Minimalus nario mokestis- 1 euras. 

3. MB nariai turi galimybę perleisti ar parduoti savo narystę įmonėje. 

4. Įmonei augant ir atsiradus poreikiui labai nesudėtinga keisti įmonės juridinę formą, pvz, iš MB į UAB.

5. MB pelnas be griežtų apribojimų gali būti išmokamas avansu.